Fin de pavimento! - Reisverslag uit Villarrica, Chili van Tom en Nicole - WaarBenJij.nu Fin de pavimento! - Reisverslag uit Villarrica, Chili van Tom en Nicole - WaarBenJij.nu

Fin de pavimento!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Tom en Nicole

05 Januari 2014 | Chili, Villarrica

Ik zit naast de tent, in de zon, met het uitzicht op Lago Villarrica. Naast het meer ontpopt zich een prachtige berg, waarvan de toppen immer wit zijn. Momenteel hebben we een ‘jokerdag’. Eigenlijk een vrije dag binnen de vakantie, waarop er niet gefietst wordt. Dat was even nodig, na al die indrukken die we hebben opgedaan de afgelopen dagen. Het begon al toen we in Santiago aankwamen. Door de weinige uren slaap en het tijdsverschil leek het eeuwig te duren tot middennacht. Daarom heb ik toch maar even een kort dutje gedaan, terwijl Tom research deed. Uit zijn onderzoek bleek dat er niet ver van ons hotel een enorm groot feest zou zijn. Bijna een half miljoen mensen komt samen op straat. De halve stad was hier dan ook voor afgezet. Op straat verkochten ze overal feestartikelen en frisdrank. Aan het eind van de straat stond een hele grote televisietoren waar vanaf ze het vuurwerk zouden afschieten. Alle Chilenen zelf hadden bussen met nepsneeuw, of kokers waaruit vrolijke confetti ontplofte. Ook hier begon het grote aftellen bij 10 en ons Spaans reikt nog net zo ver, dat we daar in ieder geval aan mee konden doen. Even na 12en kwam er een man met zijn zoon naar ons toe, om zijn champagne te delen met ons. Echt zo attent! Later kwamen ook zijn vrouw en andere zoon naar ons toe. We hebben wat gekletst in het Engels en Spaans. Het waren echt hele aardige mensen! We kregen zelfs hun slingers en feesthoedjes mee, om het jaar goed mee te beginnen. Heel leuk vonden ze het, dat we juist hun land hadden uitgekozen om in rond te trekken. Deze ontmoeting gaf al een goed beeld van de vriendelijke Chilenen. Nadat de vuurwerkshow was afgelopen zijn we terug naar het hotel gegaan, voor een heerlijke nachtrust.

Op nieuwjaarsdag was het erg rustig in Santiago. De meeste winkels waren gesloten, dus we konden lekker rondwandelen en de stad verkennen. Ook hebben we uitgezocht hoe het werkte met de bus en onze fietsen voor het volgende deel van de reis: naar Temuco. Een kaartje was zo gekocht, de fietsen konden mee, dus op donderdag daalden we 900km af naar het zuiden, om vanaf daar lekker de fiets te pakken. Omdat we redelijk laat zouden aankomen, hadden we wel een appartementje geboekt voor die nacht.

Op vrijdag hebben we alle spullen gehaald die we nog nodig hadden: eten voor een aantal dagen, water voor minimaal 1,5 dag en benzine voor de benzinebrander. Toen konden we echt op pad! In Santiago hadden we wegenkaarten gekocht, maar omdat er niet zo veel wegen zijn, is de schaal niet echt ideaal. Maar we redden het er tot nu toe wel op. Die eerst fietsdag hebben we zo’n 65 km afgelegd naar Cunco. Dat viel helemaal niet tegen, de weg was van asfalt, wel gingen we redelijk op en neer, maar het ging wel vlot. In Cunco vroegen we naar de verschillende campings die in de buurt waren. Eén daarvan was 15 km verderop, op de route, op de laatste 5 km na. Prachtig aan het meer gelegen, leek ons dat wel wat. Helaas hadden ze er bij de touristeninfo niet bij verteld dat de laatste 5 km onverhard en redelijk lastig begaanbaar waren met een fiets vol bepakking. Dus over dat laatste stuk hebben we zo’n uur gedaan.. Maar toen we eenmaal in het meer lagen en de tent stond, was het misschien het omfietsen wel waard!

Gisteren begonnen we weer vol goede moed aan die eerste 5 km. Ons daar eenmaal doorheen geworsteld, namen we een andere weg, ook onverhard, maar wel iets beter begaanbaar. Het plan was om naar Villarica te fietsen, ongeveer 60 km verderop. Daar zouden we verder kijken naar de route. Helaas bleek van de hele afstand er 50 km onverhard te zijn. Regelmatig zo onverhard dat je door een bak grind moest zien te rijden. Onze gemiddelde snelheid is dan ook niet boven de 9km/uur geweest gister. De laatste 10 km waren wel heerlijk: asfalt, veel dalen en het uitzicht op het meer en de berg werden alsmaar mooier! Toen we hier dus Villarrica binnen kwamen rijden, en we zagen wederom zo’n prachtig meer, waren we er snel over uit dat we hier best een extra dagje konden slijten.

En dat zijn we nu dus aan het doen, heerlijk in de zon, zwemmen in het meer en weer even bijkomen van de alle indrukken die dit land ons biedt.
En we zijn hier misschien nog geen week, we hebben al zoveel meegemaakt! De Chilenen zijn erg vriendelijk, ons Spaans is helaas echt onder de maat om goed te kunnen kletsen, dus daar wordt hard aan gewerkt, de natuur is beeldschoon en het klimaat heerlijk. En we hebben al een paar keer materiele problemen gehad, maar tot nu toe hebben we alles samen op kunnen lossen! De meeste Chilenen vinden het trouwens prachtig om ons te zien fietsen, regelmatig wordt er getoeterd ter aanmoediging! Morgen gaan we weer verder op pad, nu gaan we lekker zwemmen, het meer roept me!

Liefs, Tom en Nicole

• 05 Januari 2014 - 17:32

Paula:

Gaaaaaaf! We worden helemaal jaloers en dan dat lekkere weer, meertjes leuke mensen... Wat doen we hier in dit kille land? Hoewel, we hebben hier ongekende temperatuur voor januari, wel meer dan 10 graden en morgen 14 wauw!
    Groetjes, Paula

• 05 Januari 2014 - 18:32

Kees:

Goed weer wat van jullie te horen. Hermien gaat Hans bellen om naar het adres van haar ouders te vragen. Volgens mij is dat in Pucon. Dat ligt net aan de andere kant van het meer. De witte top die jullie zien is de vulkaan waar Athina het vaak over heeft: Volcan Villarrica. Hij is 2800 m hoog zag ik op google-maps. Op movescount zag ik dat je jullie laatste rit nog niet had geupload. Als je dat doet kunnen we het helse wegdek wellicht zien op google-earth. Veel plezier op deze "snipperdag" aan het meer en veel succes met het vervolg.

• 05 Januari 2014 - 19:28

Betty:

Zucht......geweldig!! We genieten nu al zo van jullie reis. Ik droom me in Chili, in een tentje aan het meer...onverhard fietsen.....hmmmmm wel doorbijten! Lieve Tom en Nicole: geniet lekker verder. Heerlijk om via je zeer boeiend geschreven verslag mee te leven! Geluk en plezier!
    Liefs George en Betty

• 05 Januari 2014 - 19:34

Hans & Athina:

Lieve Nicole en Tom,

Wat leuk om te lezen dat jullie in Villarrica zijn! Athina kan het haast niet geloven dat jullie in haar woonplaats kamperen! We hebben het adres van haar ouders aan Hermien doorgegeven;het zou prachtig zijn als jullie eventjes bij hen een kopje koffie konden drinken!
    Wij raden jullie aan om toch ook Pucón te bezoeken, 27 km. van Villarrica met een goede asfaltweg, prachtig langs het meer;bovendien kunnen jullie dan de vulkaan ("de witte berg" zoals jullie hem noemen) van dichtbij bewonderen!

Héél veel plezier en veel groeten van ons,

Athina en Hans.

• 05 Januari 2014 - 19:37

Yvonne L:

Wat een avontuurlijke vakantie!!!
    Leuk om te lezen!!
    Veel succes en veel plezier verder!!!

• 05 Januari 2014 - 20:17

Ron:

Hoi Tom en Nicole, heel goed 2014. Heb net jullie kunnen vinden op Google het inlog van Miep en Nico gekregen. Vind het leuk om jullie zo te kunnen volgen. Spannend hoor. Ik wens jullie fantastische maanden veel zien, fietsen en genieten. Knuff Ron.

• 05 Januari 2014 - 23:58

Marjolijne:

Hoi lieverds. Heerlijk om jullie verslag te lezen. Ik kan het bijna voor me zien, in ieder geval ervan dromen. De natuur zal best wel overweldigend zijn en fijn dat de mensen zo vriendelijk zijn. Wat zal het fantastisch zijn om jullie foto's te zien als jullie terug zijn. Ik hoop dat jullie niet te veel materiaalpech krijgen. Geniet van alles en ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhaal. Xx

• 06 Januari 2014 - 14:02

Sherine:

Goed om te horen dat jullie het leuk hebben! Al die onverharde wegen, wat moet ik er op zeggen.... wat had je dan verwacht :p wij zijn verwend met ons Nederlandse fietsland XD veel succes en geluk toegewenst uit het niet te koude Nederland (12 graden XS )
    Dikke kus Sherine

• 07 Januari 2014 - 12:46

Nico En Miep :

Lieve sportieve neef en nicht. Wat een geweldig verslag en wat zijn jullie fantastische fietsers. Als ik het verhaal lees zou het mij niet eens lukken op mijn elektrische fiets. Nicole wat kan jij het super weergeven. Maken jullie veel foto's en filmen jullie ook? Kijken uit naar het volgende verslag!. Kun, kus van ons.

• 07 Januari 2014 - 21:50

Tom:

Hoi volgers,

Heel even kort tussendoor. Wij zijn in Argentinië, St. Lunin de los Andes. De routes van de afgelopen dagen staan op movescount (zie eerste blog). Het gaat ons goed. We worden onderweg veel aangemoedigd, soms stoppen er automobilisten om te vragen of het goed gaat en gisteren ging daarbij zelfs de ijskast van een camper open en kregen we grote bieren, hmmm lekker!

Tot de volgende blog!

Groetjes, Tom

• 07 Januari 2014 - 22:25

Anita:

Super leuk dat iedereen toetert en zelfs voor jullie stopt! Haha een biertje erbij? Het klinkt echt heerlijk om in dat meer te zwemmen:).... Liefs!

• 08 Januari 2014 - 08:32

Roel:

Leuk om te lezen! Erg benieuwd naar een mooi fotoboek achteraf. Geniet ervan :-)

• 08 Januari 2014 - 10:13

Hermien:

Hé lieverds,

Wat fijn dat heel Argentinië en Chili zo goed voor jullie zorgt. Zo mag ik het horen. Heel veel plezier en dikke kus. We volgen de routes.

• 08 Januari 2014 - 12:26

Kees:

Hoi lieverds, We volgen jullie op movescount. Leuk om te zien wat jullie hebben afgelegd. Over de kam van de Andes naar Argentiniië. Je ziet dat het op de 6e een stuk moeizamer gaat dan een dag later als je weer afdaalt van 1200 naar 800 meter. De plek waar jullie die nacht stonden moet schitterend zijn: precies aan de voet van de Vulcan Lanin, die 3400m hoog is. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Terug de bergen in via San Martin? Ik zal duimen voor een goed wegdek. Succes en veel plezier.

• 08 Januari 2014 - 19:01

José En Kees:

Lieve Tom en Nicole,

We wensen jullie een reuze goed jaar.Wat een fantastisch avontuur.Al prachtige dingen
    gezien,vriendelijke Chilenen zoals jullie schrijven.Als wij de diverse blogs lezen,worden jullie af en toe verwend door passerende automobilisten en feestvierders.

Groet en veelplezier op jullie tocht,José en Kees

• 09 Januari 2014 - 04:24

Ricardo:

Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin. Geniet er van en ik zie de volgende blog wel weer verschijnen!

• 10 Januari 2014 - 14:38

Annet:

Klinkt allemaal super! Ben jaloers op het mooie weer.. Het gaat hier waarschijnlijk volgende week sneeuwen :(

Heel veel liefs!

• 11 Januari 2014 - 17:54

Frank:

Hoi Nicole & Tom,

Leuk om jullie reisavonturen te kunnen volgen. Qua natuur lijkt Chili me fantastisch, en zo te zien is de ervaring met de bevolking ook erg positief. Gaaf dat jullie onderweg een koude cerveza kregen aangeboden, dat geeft de burger weer moed. Muy divertido y espero que poco mala suerte con las bicicleta ... of zoiets.

Groetjes Frank

• 11 Januari 2014 - 21:23

Ron:

Lieve Tom en Nicole, super om weer wat van jullie ie horen. Wat een reis tot nu toe en wat een kilometers. Knap hoor al dat klimmen in de zon en bagage voel mijn achterwerk al hahahahaha. Zo te lezen genieten jullie er heerlijk van. Veel goeie en fijne kilometers en zie uit naar jullie volgend verslag kusss Ron

• 13 Januari 2014 - 08:27

Jessamy:

Hey lieverds!!!

Goed om weer wat van jullie te horen! En wat hebben jullie al mooie ervaringen opgedaan! Gaaf dat jullie zo betrokken werden bij hun jaarwisseling.
    En jullie hebben al heel wat kilometerd afgelegd zeg! Jeetje en dat met die onverharde wegen, das zeker lastig. Ow en wat super gaaf dat er onderweg naar jullie wordt getoeterd en dat jullie biertjes krijgen!
    2014 is voor jullie al goed begonnen! Dat neemt niemand jullie meer af!

Ik zie uit naar jullie volgende avontuur!
    Liefs,

Jessamy